Fmenu Not Found
.:: به پایگاه اینترنتی جشنواره علامه حلی(ره) خوش آمدید .:: تلفن روابط عمومی: 37255890-025 داخلی 595 .::. ایمیل: helli.info2@gmail.com ::.
چهارشنبه ٠١ خرداد ١٣٩٨
منو اصلی
پیگیری نامه
شماره :   

اخبار
اخبار > در گفت‌وگو با رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره


نسخه چاپي                     ارسال به دوست

شماره خبر : ٤٠٦٧٨٠               تاريخ درج خبر : شنبه ٧ ارديبهشت ١٣٩٨                ساعت درج خبر : ١٣:٣٢

 

 

دستاوردهای ده دوره برگزاری جشنواره

 در گفت‌وگو با رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره

 


 حجت‌‏الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی، معاون پژوهش حوزه‌‏های علمیه و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره علامه حلی(ره) در گفت‌وگو با دبیرخانه جشنواره دیدگاه‌های خود درباره دستاوردهای ده دوره برگزاری جشنواره علامه حلی(ره) و جایگاه آن در منظومه فعالیت‌های معاونت پژوهش حوزه را تشریح کرد. متن این گفت‌وگو به شرح زیر است:


 

جشنواره علامه حلی(ره) در منظومه فعالیت‌های معاونت پژوهش چه جایگاهی دارد؟

یکی از مأموریت‌های معاونت پژوهش ترویج و توسعه پژوهش بین طلاب در سطوح مختلف تحصیلی است. هدف آن است که طلبه از ابتداء ورودش به حوزه، در ضمن درس‌هایی که فرا می‌گیرد، روحیه تفکر و پرسش‌گری و کاوش برای یافتن پاسخ و روحیه و توان خلاقیت و نوآوری در او بارور شود و همچنین با مهارت‌ها و روش‌های پژوهش آشنا شده و به‌تدریج پژوهش را تمرین کند و این توانایی‌ها و مهارت‌ها به تدریج در او تقویت شود؛ به گونه‌ای که وقتی در سطح 4 دوره تحصیل او به پایان می‌رسد، همزمان از این بُعد هم به کمال رسیده و تبدیل به یک پژوهشگر توانا شود.

برای اینکه این اتفاق بیافتد معاونت پژوهش برنامه کامل و جامعی تدوین کرده و در دست اقدام دارد. اما برای آنکه طلاب جوان با انگیزه و شور و شوق بیشتری به این برنامه‌ها عمل کنند، تصمیم گرفته شد در قالب جشنواره علامه حلی(ره) طلاب جوان به این فعالیت‌ها ترغیب شوند و با ایجاد رقابت بین آن‌ها، از برترین‌هایشان تقدیر مناسبی صورت گیرد. در حقیقت این جشنواره که یک جشنواره کشوری است و طلاب همه مدارس در کلیه استان‌های کشور امکان شرکت در آن را دارند، میدان رقابت طلاب جوان در فعالیت‌های پژوهشی اعم از کتاب و مقاله و تحقیقات پایانی و پایان‌نامه است و عامل انگیزه‌بخش و مشوق طلاب برای فعالیت‌های پژوهشی است.

با توجه به برگزاری ده دوره جشنواره علامه حلی(ره)، دستاوردهای این جشنواره را چگونه ارزیابی می‌کنید و گمان می‌کنید تا چه میزان به اهداف خود دست یافته است؟

این جشنواره پس از ده سال تبدیل به شجره طیبه‌ای شده است که « تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا» و با مجاهدت دست‌اندرکاران برگزاری آن در استان‌ها و در کل کشور بحمد الله در راستای اهدافی که برای آن در نظر گرفته شده با سرعت و قوت پیش رفته است. در جشنواره اول بیش از دو هزار اثر از کل کشور به این جشنواره رسید و اکنون در جشنواره دهم حدود بیست‌ودو هزار اثر از طلاب جوان به این جشنواره رسیده است. این نشان‌دهنده آن است که از جهت کمیت آثار ارائه شده به این جشنواره در این ده سال گسترش خوبی داشته است. از جهت کیفیت نیز چنین است؛ یعنی هر سال آثار واصله دارای محتوای غنی‌تری نسبت به سال پیش از آن بوده.

با این وجود هنوز برای رسیدن به وضعیت مطلوب راه زیادی در پیش است و باید تلاش گسترده‌ای بشود. با توجه به جمعیت طلاب در حال تحصیل در سطوح مختلف حوزه، این آثار می‌تواند به پنج برابر ارتقاء یابد. چشم‌اندازی که برای این جشنواره در نظر گرفتیم هر طلبه حداقل یک اثر پژوهشی است که امیدواریم در آینده نه چندان دور به آن دست یابیم.

به نظر شما طلاب جوان برای شرکت در فعالیت‌های پژوهشی با چه موانع و دغدغه‌هایی روبه‌رو هستند و معاونت پژوهش چه برنامه‌هایی برای رفع این موانع و دغدغه‌ها دارد؟

در یک وضعیت مطلوب، طلاب جوان برای شرکت در فعالیت‌های پژوهشی باید از امور زیر برخوردار باشند:

1. برخورداری از انگیزه و نشاط، روحیه پرسش‌گری و جستجوگری و تفکر و خلاقیت
2. تسلط به روش‌ها، مهارت‌ها و فنون پژوهش
3. استاد راهنمای توانمند
4. برخورداری از محیطی آرام که در آن منابع و ابزارها و فناوری‌های لازم فراهم است.

معاونت پژوهش برای دست‌یابی به این وضعیت مطلوب اقداماتی را به این شرح انجام داده است:

الف. معاونت پژوهش به این نتیجه مهم رسیده است که برای تربیت طلاب با انگیزه، پرسش‌گر و متفکر باید نظام آموزشی از یک نظام آموزش تعلیمی و حافظه‌محور به یک نظام آموزشی پژوهش‌محور تحول یابد. به همین دلیل این معاونت با همکاری معاونت آموزش اقدام به تدوین طرح پژوهشی نظامِ آموزشِ پژوهش‌محور و انجام پژوهش‌های کوتاه‌مدت و بلند مدت در این‌باره نموده و بخش‌هایی از آن را از طریق کمک به تدوین متون آموزشی پژوهش‌محور و برگزاری کارگاه‌های تدریس پژوهش‌محور اجرا کرده است. البته این اقدامات برای تحول نظام آموزشی کافی نیست و تحقق کامل این تحول در بلند مدت میسر است.

ب. تدوین برنامه جامع آموزش روش‌ها و مهارت‌ها و فنون پژوهش همراه با فعالیت‌های الزامی و غیر الزامی پژوهش برای همه سطوح تحصیلی و تصویب آن و اجراء بخش‌هایی از آن در سطح مدارس کشور و برنامه‌ریزی جهت ظرفیت‌سازی و ایجاد مقدمات اجرای بخش‌های دیگر.

ج. تدوین و تصویب برنامه جامع ارتقاء مهارت‌ها و فنون و توانمندی پژوهشی اساتید که نقش استاد راهنما را برای طلاب ایفا می‌کنند. این برنامه برای حدود پنچ هزار استاد به روش خودخوان یا از طریق برگزاری کارگاه‌های حضوری و مجازی در سطح کشور در حال اجرا است.

د. کمک به تجهیز کتابخانه‌ها و تأمین منابع و ابزارها و برنامه‌های کامپیوتری برای آنها. البته باید اعتراف کنیم که به دلیل محدودیت‌های مالی که در سال‌های اخیر برای حوزه‌های علمیه ایجاد شده است ما در این امر موفق نبوده‌ایم و لازم است ستاد کل و مدیریت‌های استانی و مدارس به فکر جبران این نقیصه از طریق ایجاد منابع پایدار غیردولتی باشند.

از منظر پژوهش، بیانیه راهبردی اخیر مقام معظم رهبری تحت عنوان گام دوم انقلاب را چگونه تحلیل می‌کنید و الزامات این بیانیه برای پژوهش در گام دوم انقلاب چیست؟

در بیانیه مهم و راهبردی مقام معظم رهبری (ادام الله ظله الشریف) توصیه به علم و پژوهش در صدر توصیه‌های ایشان به جوانان است. این توصیه با جمله زیر شروع می‌شود:
دانش، آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است.

ایشان ابتدا پیشرفت‌های علمی در این چهل سال را یادآور می‌شوند ولی در ادامه اینگونه هشدار می‌دهند:
ما هنوز از قله‌های دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قله‌ها دست یابیم. باید از مرز‌های کنونی دانش در مهم‌ترین رشته‌ها عبور کنیم. ما از این مرحله هنوز بسیار عقبیم؛ ... ما اکنون حرکت را آغاز کرده و با شتاب پیش می‌رویم، ولی این شتاب باید سال‌ها با شدت بالا ادامه یابد تا آن عقب‌افتادگی جبران شود. این‌جانب همواره به دانشگاه‌ها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان، گرم و قاطع و جدی در این‌باره تذکر و هشدار و فراخوان داده‌ام، ولی اینک مطالبه عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید. سنگ‌بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هسته‌ای نیز داده است. به‌پاخیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از جهاد علمی شما بشدت بیمناک است ناکام سازید.

ایشان در بخشی از این بیانیه خطاب به جوانان می‌فرمایند: دهه‌های آینده دهه‌های شما است و شمایید که باید کارآزموده و پرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنا فداه) است، نزدیک کنی.
طلاب جوان حوزه‌های علمیه نیز مخاطب این توصیه هستند و باید با جهاد علمی به قله دانش‌های اسلامی به ویژه علوم انسانیِ اسلامی که نرم‌افزار ساخت تمدن نوین اسلامی است دست یابند.

معاونت پژوهش نیز به عنوان ستاد کل مدیریت و راهبری پژوهش باید در گام دوم انقلاب با مدیریت جهادی الزامات این جهاد علمی را احصاء کرده و نقشه راه و سیاست‌ها و برنامه‌های تحقق این الزامات را تدوین و در همین راستا اقدام نماید.

همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند بی‌تردید طلاب جوان ما نیز روزی را خواهند دید که حوزه‌های علمیه در قله دانش‌های اسلامی و انسانی قرار دارد و علوم اسلامی مورد نیاز برای تحقق آرمان بزرگ انقلاب اسلامی یعنی ایجاد تمدن نوین اسلامی را به نحو کامل و جامع تولید کرده است.


 



نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جستجوی پیشرفته   
    
              
 
عضویت در سرویس خبری
نام :   
ایمیل :   
آمار بازدید
 بازدید امروز : 426
 کل بازدید : 2521519
 بازدیدکنندگان آنلاين : 15
 

 

 

 

 

 


.:  سايت رسمی جشنواره علامه حلّی(ره)  :.

.:  قم ـ صندوق پستی 3433-37185               تلفن: 37255890-025  (داخلی 595)  :.