.:: به پایگاه اینترنتی جشنواره علامه حلی(ره) خوش آمدید .:: تلفن روابط عمومی: 5-32135594 .::. ایمیل: helli.info2@gmail.com ::.
منو اصلی
دوشنبه ٠٥ مهر ١٤٠٠
اخبار
اوقات شرعی
ساعت
آمار بازدید
 بازدید امروز : 30371
 کل بازدید : 7457593
 بازدیدکنندگان آنلاين : 29
اخبار > با جشنواره علامه حلی(ره) به سوی نخبه‌پروری


نسخه چاپي                     ارسال به دوست

شماره خبر : ٤١٧٦٣٧               تاريخ درج خبر : دوشنبه ٢٧ ارديبهشت ١٤٠٠                ساعت درج خبر : ١٧:١١

 

 

در گزارش دبیر جشنواره مطرح شد؛

 با جشنواره علامه حلی(ره) به سوی نخبه‌پروری

 


 پرورش استعدادها در راستای سیاست نخبه‌پروری که مورد تأکید مدیر محترم حوزه است، نیازمند برنامه‌ریزی ریشه‌ای و اهتمام ویژه است. در گذشته ایده راه‌اندازی کانون پرورش استعدادهای پژوهشی مطرح، اما با موانع اجرایی همراه شد. از این‌رو دبیرخانه جشنواره احیاء بخش پرورش استعدادهای پژوهشی را پیشنهاد می‌دهد.


 

به گزارش روابط عمومی چشنواره علامه حلی(ره)، متن کامل گزارش دبیر جشنواره علامه حلی(ره) که در مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره این جشنواره قرائت شد، به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم

«با جشنواره علامه حلی(ره) به سوی نخبه‌پروری»

سرآغاز

با نام و یاد آفریننده لوح و قلم و درود بی‌کران به ساحت پیامبر اعظمش، موهبت برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره علامه حلی(ره) را در حضور اندیشه‌وران فرهیخته پاس می‌داریم.

مروری بر دوازده دوره جشنوار‌ه علامه حلی(ره)

ـ از اولین آیین پایانی جشنواره علامه حلی(ره) در سال 1387 تا امروز، شاهد برگزاری دوازده مراسم اختتامیه این جشنواره هستیم.

ـ کمیت آثار این دوازده دوره از گستره پژوهش میان طلاب جوان و گسترش ورود طلاب به عرصه تولید آثار علمی حکایت می‌کند.

ـ این نشانه امیدبخش، از درخت پرمیوه‌ای خبر می‌دهد که شاخه‌ها و برگ‌های آن به دورترین نقاط مدارس علمیه در سراسر کشور رسیده و به فضل و عنایت الهی مؤلفه‌ای مؤثر برای اقتدار آینده حوزه‌های علمیه و نظام اسلامی خواهد بود.

ـ کیفیت آثار ارائه شده در دوازده دوره جشنواره نیز قابل توجه است. در برخی از شاخص‌ها سطح کیفی متوقف و در برخی از حیطه‌ها شاهد رشد قابل توجهیم؛ برای نمونه:

ـ در شاخص‌هایی نظیر: پردازش محتوا توسط نویسنده، کیفیت استنتاج و دستیابی به اهداف پژوهش و روشمندی اثر (توصیفی، تبیینی، تطبیقی، تحلیلی و...)، آثار سطح یک جشنواره متوسط؛ اما آثار سطح دو تا چهار خوب ارزیابی شده است.

ـ در شاخص نوآوری در تنظیم و ارائه مطالب، آثار سطح یک تا سه ضعیف و آثار سطح چهار جشنواره خوب ارزیابی می‌شود.

ـ با تصمیم شورای علمی جشنواره شاخص نقد و نوآوری علمی در کاربرگ ارزیابی سطح یک و دو (به دلیل رعایت سطح علمی واجدان شرایط این سطوح) لحاظ نشده است؛ اما همین شاخص در سطح سه و چهار ارزیابی، خوب گزارش می‌شود.

ـ وضعیت گروه‌های علمی از بُعد بیشترین و کمترین آثار ارائه شده در طی 12 دوره از این قرار است:
وزن آثار مربوط به گروه «اخلاق و تربیت»، ـ بین برادران و خواهران ـ سنگین‌تر از سایر گروه‌های علمی است و گروه «علوم حدیث و درایه» در آثار برادران و گروه «اصول فقه» در آثار خواهران، با اقبال کمتری همراه است.

گزارش مجموع آثار رسیده به دوازدهمین جشنواره

ـ حاصل قلم به دست گرفتن 12292 طلبه جوان سراسر کشور (6460 نفر از طلاب برادر و 5832 نفر خواهر طلبه) در سال 1398، تألیف، تصحیح و ترجمه 15821 اثر در قالب‌های کتاب، مقاله، تحقیق‌پایانی و پایان‌نامه شده است.
ـ مجموع آثار برادران 8267 و خواهران 7554 اثر بوده است.
ـ برادران 7933 و خواهران 5574 مقاله ارائه داده‌اند.
ـ 80 کتاب توسط برادران و 6 کتاب توسط خواهران تألیف یا ترجمه شد.
ـ خواهران 1627 و برادران 185 تحقیق‌پایانی تولید کرده‌اند.
ـ در تدوین پایان‌نامه سهم خواهران 347 و سهم برادران 69 اثر بوده است.

آثار ارائه شده در دوره دوازدهم بر اساس سطح ارزیابی بدین قرار است:

ـ در سطح یک ارزیابی (پایه 1 تا 3 برادران و ترم 1 تا 6 دوره عمومی خواهران) 3065 اثر (2330 اثر از برادران و 735 اثر از خواهران)؛
ـ سطح دو ارزیابی (پایه 4 تا 6 برادران و 2 سالِ پایانی سطح 2 و یک سال از سطح 3 خواهران) 9242 اثر ( 3755 اثر از برادران و 5487 اثر از خواهران)؛
ـ سطح سه ارزیابی (پایه 7 تا 9 برادران و دو سال پایانی سطح 3 خواهران) 2525 اثر (1435 اثر از برادران و 1090 اثر خواهران)؛
ـ و سطح چهار ارزیابی (پایه 10 به بالای برادران و طلاب خواهر سطح 4 یا با مدرک دانشگاهی) 989 اثر (747 اثر از برادران و 242 اثر از خواهران) بوده است.

• در این دوره، مشارکت طلاب حوزه علمیه اصفهان با 1559 اثر قابل‌توجه است.
• طلاب جوان کشور پاکستان 6 اثر، افغانستان 5 اثر و تاجیکستان با 1 اثر در این رقابت شرکت کردند.
• میزان مشارکت طلاب در بخش عمومی 15346 اثر (7997 اثر از برادران و 7349 اثر از خواهران)؛
• و دو موضوع بخش ویژه جشنواره با 475 اثر عبارت است از:

ـ بیانیه گام دوم انقلاب، 361 اثر (175 اثر از برادران و 186 اثر از خواهران)؛
ـ الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، 114اثر (95 اثر از برادران و 19 اثر از خواهران).

• درصد پراکندگی آثار در گروه‌های علمی به ترتیب بیشترین سهم از این قرار است:
ـ گروه اخلاق و تربیت: 22.6 درصد؛
ـ گروه علوم انسانی: 17 درصد؛
ـ گروه کلام: 13.5 درصد؛
ـ گروه فقه و حقوق اسلامی: 13 درصد؛
ـ گروه تفسیر و علوم قرآنی: 11.7 درصد؛
ـ گروه اصول فقه: 8.6 درصد؛
ـ گروه ادبیات: 6 درصد؛
ـ گروه تاریخ اسلام: 5 درصد؛
ـ گروه فلسفه و منطق: 1.4 درصد؛
ـ گروه علوم حدیث و درایه: 1.2 درصد.

گزارش روند بررسی آثار و فرایند دستیابی به نتایج نهایی

• آثار ارائه شده به جشنواره، ابتدا در دبیرخانه‌های استانی مورد ارزیابی اجمالی و تفصیلی قرار گرفتند و ضمن تقدیر از آثار برتر در هر یک از دبیرخانه‌های استانی، 578 اثر برگزیده آنها به دبیرخانه کشوری ارسال شد. (گفتنی است این فرایند در مدارسی که جشنواره مدرسه‌ای برپا کرده‌اند؛ از مدرسه شروع شده است.)
• آثار رسیده به دبیرخانه کشوری جشنواره، مجدداً وارد چرخه ارزیابی در سطحی بالاتر شدند. در این دوره نیز تدبیر دوره دهم جشنواره برای تقویت و اعتباربخشی هرچه بیشتر دبیرخانه‌های استانی، اجرایی شد. از این‌رو میانگین نمره ارزیابان استانی به عنوان یک ارزیابی مقبول کشوری لحاظ گردید.

• در ارزیابی تفصیلی آثار این دوره، از همکاری بیش از 500 نفر صاحب‌نظر و اندیشمند حوزوی و دانشگاهی در تمامی دبیرخانه‌های مدرسه‌ای، استانی و کشوری بهره گرفتیم. محصول تلاش و دقت‌نظر علمی ایشان در ارزیابی آثار، به ضمیمه تأیید شورای علمی جشنواره، معرفی 53 اثر برتر کشوری بوده است.

• سهم برگزیدگان رقابت کشوری از میان 578 اثر برگزیده جشنواره‌های استانی، بر اساس قالب اثر عبارت است از:

ـ 17 پایان‌نامه؛ 9 تحقیق‌پایانی؛ 23 مقاله و 4 کتاب.
ـ گروه علمی «اخلاق و تربیت» با 11 اثر برگزیده بیشترین، و گروه‌های علمی‌ «تاریخ اسلام» و «علوم حدیث و درایه» هرکدام با 2 اثر برگزیده کمترین سهم برگزیدگان را به خود اختصاص دادند.
ـ از میان آثار برگزیده، تعداد 2 اثر در بخش ویژه‌ جشنواره حائز رتبه برگزیدگی شدند.

توزیع فراوانی برگزیدگان جشنواره کشوری از میان استان‌ها بدین قرار است:

ـ استان قم: 26 اثر برگزیده؛
ـ استان اصفهان: 7 اثر برگزیده؛
ـ استان آذربایجان شرقی و تهران هرکدام با 4 اثر برگزیده؛
ـ استان‌های خوزستان و یزد هرکدام با 2 اثر برگزیده؛
ـ استان‌های آذربایجان غربی، خراسان، زنجان، قزوین، لرستان، مازندران، مرکزی و هرمزگان: هرکدام به طور جداگانه با 1 اثر برگزیده.
آثار برگزیده به تفکیک جنسیت:
ـ 26 اثر از برادران طلبه و 27 اثر از طلاب خواهر برگزیده شدند.
ـ برگزیدگان رتبه یک، 1 نفر می‌باشند (یک برادر).
ـ از برگزیدگان رتبه دو، 10 نفر آقا در بخش عمومی و 1 نفر در بخش ویژه و 6 نفر خانم در بخش عمومی؛
ـ و از برگزیدگان رتبه سه، 13 نفر آقا در بخش عمومی و 1 نفر در بخش ویژه و 21 نفر از بانوان محترم در بخش عمومی حائز رتبه برگزیدگی شدند.

دبیرخانه‌های استانی برتر

یکی از تمایزات جشنواره دوازدهم نسبت به دوره‌های پیشین، انتخاب دبیرخانه‌های برگزیده است که به‌منظور قدردانی و ارج نهادن به همکاران فعال در استان‌ها، از دبیرخانه‌های برتر تجلیل می‌شود. در این راستا ضمن اعلام پیشینی به دبیرخانه‌های استانی سراسر کشور (مبنی بر تجلیل از دبیرخانه‌های برتر)، استان‌های قزوین، هرمزگان و اصفهان به عنوان دبیرخانه‌های برتر معرفی می‌گردند.

ضمناً امتیاز برتری در تک‌شاخص‌های رتبه‌بندی به شرح ذیل اعلام می‌‌گردد:

1. شاخص سرانه دریافت آثار؛ دبیرخانه‌های استانی چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و قزوین؛
2. شاخص بیشترین تعداد آثار ارسالی؛ دبیرخانه‌های استانی اصفهان، قم و خوزستان؛
3. شاخص درصد رشد آثار استان نسبت به دوره گذشته؛ دبیرخانه‌های استانی هرمزگان، یزد و قزوین؛
4. شاخص سرانه برگزیدگی استانی؛ دبیرخانه‌های استانی اردبیل، آذربایجان غربی و مرکزی؛
5. شاخص کسب رتبه برگزیدگی کشوری؛ دبیرخانه‌های استانی قم، اصفهان، آذربایجان شرقی و تهران؛
6. شاخص درصد آثار راه‌یافته به ارزیابی تفصیلی در دبیرخانه کشوری؛ دبیرخانه‌های استانی قم، ایلام و مازندران؛
7. شاخص کمترین فاصله میانگین ارزیابی آثار برتر استانی با میانگین ارزیابی تفصیلی کشوری؛ دبیرخانه‌های استانی کرمان، زنجان و سیستان و بلوچستان.

سخن پایانی

1. همواره گفته‌ایم و برآن تأکید می‌ورزیم که: دستیابی به هدف «تقویت نشاط علمی و گسترش روحیه تحقیق و پژوهش در بین طلاب جوان خواهر و برادر» و «افزایش سطح مشارکت و رقابت آنان» بدون مشارکت و همکاری همگان در سازمان پژوهش حوزه‌های علمیه کشور ناممکن و با دشواری‌های بسیاری همراه بود. با برنامه‌ریزی و ایجاد بسترهای لازم در مدیریت‌های استانی حوزه‌های علمیه برادران و خواهران، هم‌اکنون دبیرخانه استانی این جشنواره در همه استان‌های کشور و برخی از مناطق ویژه دایر شده است.

2. بر اساس تجربه به دست آمده، در ادامه روند توسعه فراگیر جشنواره و با توجه به سیاست‌ها و مأموریت‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در خصوص مدرسه‌محوری، تقویت واحدهای آموزشی، واگذاری حداکثری وظایف و امورات به آنان و تصمیم شورای سیاست‌گذاری جشنواره بر شبکه‌ای شدن ارزیابی‌ها، از دوره‎ یازدهم، جشنواره مدرسه‌ای در واحدهای آموزشی حوزه‌های علمیه برادران و همراه با فراخوان جشنواره دوره سیزدهم در واحدهای آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران راه‌اندازی شد.

3. نکته حائز اهمیت توجه به استعدادهای پژوهشی است. سه عنصر محوری استعدادهای پژوهشی بدین‌قرار است: «شناسایی»، «پرورش » و «حمایت». بخشی از فرایند شناسایی استعدادها از طریق جشنواره علامه حلی(ره) انجام می‌شود. عنصر حمایت از آنان نیز از طریق مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر و سایر دستگاه‌های حمایتی درونِ مرکز مدیریت و بیرونِ آن مانند مرکز خدمات حوزه دنبال می‌شود. اما شناسایی و حمایت به تنهایی کافی نیست؛ شاید مهم‌تر از این دو، پرورش و هدایت آنها از طریق آموزش‌های تخصصی و فوق‌برنامه است. پرورش استعدادها در راستای سیاست نخبه‌پروری که مورد تأکید مدیر محترم حوزه است، نیازمند برنامه‌ریزی ریشه‌ای و اهتمام ویژه است. در گذشته ایده راه‌اندازی کانون پرورش استعدادهای پژوهشی مطرح، اما با موانع اجرایی همراه شد. از این‌رو دبیرخانه جشنواره احیاء بخش پرورش استعدادهای پژوهشی را پیشنهاد می‌دهد.

4. تشویق طلاب جوان به تولید اثر در گرایش‌های تخصصی علوم حوزوی و علوم انسانی ـ اسلامی و همچنین، هدایت آنان به سمت نیازهای حوزه و نظام از جمله توفیق‌های نسبی جشنواره است؛ اگرچه حجم نیازها و انتظارات جامعه اسلامی و نظام، نگاه راهبردی و اراده معطوف به حل مسائل آینده را ضروری می‌نماید.

5. دبیرخانه جشنواره علامه حلی(ره) فرصتی برای تقویت علمی طلاب جوان در راستای بسط اندیشه اسلام ناب محمدی(ص) و گامی در مسیر حل مسائل حوزه، جامعه و نظام اسلامی است، به همین قرار شورای سیاست‌گذاری جشنواره، با توجه به یک‌صدمین سالگرد بازتأسیس حوزه‌های علمیه، در بخش ویژه دوره سیزدهم، محور کلانِ «حوزه و جامعه؛ گذشته، حال و آینده» را پیشنهاد نموده است.

6. با تصمیم شورای سیاست‌گذاری جشنواره علامه حلی(ره) فراخوان دوره سیزدهم تا پایان خردادماه سال جاری تمدید شد.

7. امیدواریم با همکاری استان‌ها نسبت به تسریع در ارسال آثار برگزیده استانی، مراسم پایانی جشنواره سیزدهم را (با عادی شدن شرایط) در اسفندماه سال جاری برگزار نماییم.

8. در خاتمه از همه عزیزانی که در اجرای دوازدهمین دوره جشنواره علامه حلی(ره) همکاری کرده‌اند؛ اعم از طلاب برادر و خواهر شرکت‌کننده در جشنواره، ارزیابان محترم، اساتید، صاحب‌نظران، فرهیختگان، مدیران و معاونین محترم مراکز مدیریت حوزه‌های علمیه برادران و خواهران، اعضای محترم شوراهای سیاست‌گذاری و علمی، خصوصا حضرت آیت‌الله اعرافی، مدیر محترم حوزه‌های علمیه؛ حضرات حجج اسلام والمسلمین بهجت‌پور، مدیر محترم حوزه‌های علمیه خواهران؛ میرمعزی، رئیس محترم سابق شورای سیاست‌گذاری؛ مقیمی ‌رئیس محترم شورای سیاست‌گذاری، سرکار خانم متولیان، نائب‌رئیس محترم شورای سیاست‌گذاری، جناب مستطاب آقای مظاهری، کارشناس مسئول محترم دبیرخانه جشنواره علامه حلی(ره)، جناب مستطاب آقای کرامتی، رئیس محترم اداره مجامع و همایش‌های پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران و دبیران محترم جشنواره‌های استانی و مدرسه‌ای تشکر و قدردانی می‌نمایم.

وما توفیقی الا بالله علیه توکلت والیه انیب


 



نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




پوستر جشنواره

روش نگارش مقاله

تماس با ما

پیوندها