.:: به پایگاه اینترنتی جشنواره علامه حلی(ره) خوش آمدید .:: تلفن روابط عمومی: 37255890-025 داخلی 595 .::. ایمیل: helli.info2@gmail.com ::.
منو اصلی
اخبار
پنج شنبه ٠٣ اسفند ١٣٩٦
اوقات شرعی
ساعت
آمار بازدید
 بازدید امروز : 611
 کل بازدید : 2230624
 بازدیدکنندگان آنلاين : 9
اخبار > تجلیل از برترین‌های نخستین جشنواره در سیستان و بلوچستان


نسخه چاپي                     ارسال به دوست

شماره خبر : ٣٩٦٠٧٧               تاريخ درج خبر : دوشنبه ٢٠ آذر ١٣٩٦                ساعت درج خبر : ١٥:٣١

 

 

 تجلیل از برترین‌های نخستین جشنواره در سیستان و بلوچستان

 


 آیین اختتامیه نخستین جشنواره علامه حلی استان سیستان و بلوچستان، با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان و معاون پژوهش حوزه‌های علمیه برگزار شد.


 

آیین اختتامیه نخستین جشنواره علامه حلی سیستان و بلوچستان، صبح امروز با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه و مدیرکل پژوهش‌های حوزه‌های علمیه خواهران در سالن اجتماعات ولی‌امر نهاد رهبری در امور اهل‌سنت سیستان و بلوچستان برگزار شد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مروری بر اظهارات سخنرانان مراسم نخستین جشنواره علامه حلی(ره) استان سیستان و بلوچستان به نقل از خبرگزاری رسا

حوزه علمیه بدون پژوهش زنده نیست
حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، صبح امروز در آیین اختتامیه نخستین جشنواره علامه حلی سیستان و بلوچستان که در سالن اجتماعات ولی‌امر نهاد رهبری در امور اهل‌سنت سیستان و بلوچستان برگزار شد گفت: پژوهش، ضامن حیات دانش و بقای آن است.

وی با تأکید بر اینکه اگر در حوزه علم تولید نشود و علم فقط منتقل شود آن حوزه مرده است بیان کرد: اگر یک مرکز بزرگ علمی مانند حوزه علمیه تولید علم نکند زنده نیست؛ تولید علم و گسترش مرزهای علم نیز بدون پژوهش میسر نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی با اشاره به سخنی از امیرمؤمونان(ع) اذعان داشت: اهمیت پژوهش از فرمایش امیرمؤمنان(ع) استنباط می‌شود؛ زیرا بعد از تعبیر «العلم سلطان» تعبیر «مَن وَجَدَه» می‌آید؛ یعنی یافتن علم و جستجوی آن، مستدل است که انسان را به علم جدید می‌رساند؛ هرکس آن را بیابد چیره می شود اما اگر نیابد دیگران بر او جیره می‌شوند.

وی ادامه داد: انتقال دانش، نقل از کسی به دیگری نیست بلکه کسی که مرزهای علم را درنوردد مصداق سخن امام علی(ع) است؛ آمریکا و اروپا به خاطر پیشرفت در علم از ما جلو افتادند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه پژوهش را از ملزومات حوزه علمیه خواند و خاطرنشان کرد: اگر کار ما فقط انتقال مطالب باشد حوزه بالنده که نه اصلا زنده نیست؛ اگر بخواهیم مؤثر و در برابر نیازها پاسخگو باشیم باید پژوهش کنیم.

وی در ادامه به روند شکل‌گیری جشنواره علامه حلی ابراز داشت: جشنواره علامه حلی نهالی بود که در سال 87 کاشته شد؛ هدف جشنواره این است که طلاب با مقوله پژوهش آشنا و آن را تمرین کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی ویژگی‌های پژوهش موفق را برشمرد و گفت: پژوهش باید پاسخ به یک سوال جدید و در واقع حل یک مجهول باشد؛ حتی پژوهشی که به انسداد یک مسیر می‌رسد نیز ارزش دارد زیرا سبب می‌شود دیگران، آن راه را نروند.

وی افزود: پژوهشگر کسی است که خود را به مرز دانستنی‌های یک موضوع خاص برساند یعنی هر مطلب در آن موضوع را شنیده، نقد کرده و بعد به آن پاسخ می‌دهد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان اینکه برنامه‌های بخش پژوهش در حوزه های علمیه برادران متعدد است عنوان کرد: یک برنامه بسیار مهم که همه ما باید دغدغه آن را داشته باشیم طرح نظام آموزشی «پژوهش محورِ پرورش مآل» است.

وی در تشریح طرح فوق گفت: سنت قدیم حوزه علمیه به گونه‌ای بود که میان آموزش، پژوهش و تهذیب به صورت ترکیبی اتحاد وجود داشت؛ یعنی استاد افزون بر آموزش، روح پژوهشگری را مد نظر قرار می داد و القا می‌کرد اما اکنون این سه، ترکیب انضمامی پیدا کرده‌اند یعنی هر کدام استاد خاصی دارد و متاسفانه اساتید بیش از درس خود کار پژوهشی را پیش بینی نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی اظهار کرد: این نظام، الزامات و روش‌هایی دارد که می‌خواهیم همه با آن درگیر شوند تا تحقیقات گسترده صورت گرفته و بعد نقشه راهی تدوین شود.


پژوهش براساس نیازهای جامعه، مطالبه رهبری از حوزه و دانشگاه است
آیت‌الله عباسعلی سلیمانی، نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان نیز در آیین اختتامیه نخستین جشنواره علامه حلی سیستان و بلوچستان گفت: تردیدی نیست که پژوهش ریشه در عقل دارد؛ زیرا کنکاش در عقل است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان ادامه داد: اگر بناست افکار جولان کند باید عقل جولان داشته باشد؛ وقتی عقل جولان داشته باشد دل زنده می‌شود.

وی با بیان اینکه پژوهش کار دل و مغز و هوش است اظهار داشت: تا هنگامی که منابع شناخت درون، کامل نشود نمی‌تواند انسان را از برون آگاه کند و کاری از بیش نمی‌برد.

آیت‌الله سلیمانی افزود: از آنجا که باید سیستم بدنی آدمی تحرک و جنبش و تکاپو داشته باشد عقل انسان را وادار به تفکر می‌کند؛ وقتی فکر سلول های مغزی را تحریک می‌کند انسان منقلب خواهد شد و در نتیجه حواس ظاهر می‌تواند راهنمای یک منبع پژوهش باشد.

وی با اشاره به معانی پژوهش بیان کرد: پژوهش یک معنای عام دارد؛ یعنی هر فعالیت آدمی که جنبه آموزشی و تبلیغی نداشته باشد پژوهشی است اما هر فعالیت علمی، آموزشی و تبلیغی، پژوهش نیست بلکه باید فراتر از آموزش و تبلیغ باشد؛ از این رو هر مقاله نویس پژوهشگر نیست.

نماینده مجلس خبرگان ابراز داشت: معنای خاص پژوهش، جستجوگری و حل مسأله بر اساس برخی شاخص‌ها است.

وی با تأکید بر اینکه شیعه ما منکر انسداد علم است گفت: علم رو به جلو است و حالت ایستاده ندارد بلکه پویا و فعال است؛ جامعه و حوزه علمیه نیز نباید ایستایی داشته باشد و باید خلاقیت و ابتکار را مدنظر قرار دهد.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان پژوهش را همراه با مرزشکنی علم و دانش دانست و تصریح کرد: پژوهش شاخص دارد و به معنای رفع یک مشکل یا کشف پدیده نو و برای رسیدن به پاسخ است.

وی عنوان کرد: ما وظیفه داریم نیازهای جامعه را شناسایی و براساس آنها پژوهش کنیم؛ پس مأموریت پژوهشگر ابداعی است؛ همان چیزی که رهبر انقلاب از دانشگاه و حوزه مطالبه کرده‌اند.


جشنواره علامه حلی، زیرساخت آموزش حوزه‌های علمیه است
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد باقری، مدیر حوزه علمیه سیستان و بلوچستان نیز در بخش دیگری از این مراسم، گفت: جشنواره علامه حلی کار مشترک حوزه‌های علمیه برادران و خواهران است.

وی با بیان اینکه این نشست به حسب معنا و مفهوم صرف نظر از قالب، ممتاز است عنوان کرد: این جشنواره زیرساخت و زیرپایه مناسبات آموزشی در سطح مدارس و حوزه‌های علمیه به حساب می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین باقری ادامه داد: جشنواره علامه حلی برای استان سیستان و بلوچستان به دلیل بُعد مسافت و گستردگی، اهمیت مضاعف دارد و کاری موفق است.

وی اذعان داشت: حضور طلاب و اساتید پژوهشگر از سراسر استان سیستان و بلوچستان در آیین اختتامیه جشنواره علامه حلی نشان می‌دهد که این جشنواره به مجموعه حوزه جان می‌دهد و می‌طلبد که حوزویان در این فضا حضور پیدا کنند.

مدیر حوزه علمیه سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه این جشنواره مقدمه‌ای مبارک برای جشنواره‌های بعدی است بیان کرد: جشنواره سال دوم باید درخشش منطقه‌ای داشته باشد.

وی تصریح کرد: جشنواره علامه حلی می‌تواند برای حوزویان و طلاب، سکوی پرش خوبی در راه رسیدن به اهداف بلندتر باشد.


راه‌اندازی سامانه جامع کتابداری تحت وب
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی ربانی، مدیرکل پژوهش‌های حوزه‌های علمیه خواهران در این مراسم گفت: طربق روایات، افضل اعمال انتظار فرج است؛ یعنی باید با اعمال خود انتظار را تحقق ببخشیم.

وی به بیان ویژگی‌های حوزه شاخص در زمان انتظار پرداخت و افزود: یکی از مهمترین رسالت‌های حوزه علمیه در زمان انتظار، حجت‌سازی است؛ اگر حوزه علمیه ما به گونه‌ای باشد که نتواند در خود، افرادی را تربیت کند که حجت باشند، زیان‌بار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی ابراز داشت: حوزه‌های علمیه باید یاوران حجت های الهی باشند یعنی در اطاعت آنان باشند؛ ضمن اینکه حوزه باید کسانی را که حجت خود را گم کرده اند به حجت الهی برساند؛ یکی از تلاش‌های دشمن، ایجاد فاصله بین مردم و حجت های الهی است.

وی رسیدگی به مشکلات مردم را یکی از عناصر اصلی پژوهش دانست و خاطرنشان کرد: پژوهش در حوزه علمیه، باید پاسخ به دردهای مردم باشد تا فاصله بین مردم و حجت های الهی کم شود.

مدیرکل پژوهش‌های حوزه های علمیه خواهران با اشاره به آغاز حرکت پژوهشی در حوزه‌های علمیه خواهران با دو دوره در سال ۹۰ گفت: فعالیت‌های پژوهشی با شعار «هر طلبه، یک پژوهشگر» آغاز شد که با وجود مشکلاتی همچون کمبود بودجه، تازه تأسیس بودن مدارس، سازماندهی و برگزاری دوره‌های خاص در دوره پنج ساله نتایج بسیار غرور انگیزی داشته است.

وی ادامه داد: برپایی ۹۲۱ کرسی آزاداندیشی، ۲۸۷ همایش علمی، ۲۵۷۸ نشست پژوهشی، ۵۱۸ طرح پژوهشی، ۳۵۱۴ کارگاه پژوهشی، تشکیل ۱۲۹۸ تشکل و ۳۲۵ واحد پژوهشی و ۳۲۹ هسته اساتید از سال 90 تا سال 95 اهم اقدامات صورت گرفته در حوزه پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران کشور است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی با بیان اینکه پژوهش‌های میدانی و جمعی در عرضه مشکلات و نیازهای بومی و منطقه‌ای یکی از جدی ترین سرمایه های ما است اظهار داشت: شرکت طلاب در دو جشنواره علامه حلی و «بانوی کرامت» در طول پنج سال به ترتیب افزایش ۱۷۷ درصدی و ۲۳۲ درصدی داشته است.

وی تصریح کرد: دوره آموزش خواهران از سطح دو به صورت آموزش‌های پژوهش محور انجام می‌شود و در هفته دو ساعت پژوهشی در برنامه دارند.

مدیرکل پژوهش‌های حوزه های علمیه خواهران از راه‌اندازی سامانه جامع کتابداری تحت وب خبر داد و بیان داشت: ۷۲ اثر به عنوان کتاب با تعاریف پژوهشی تحت عنوان «سرمه سعادت» روی میز نشر قرار گرفته است.

وی به برگزاری دوره‌های تربیت محقق اشاره و بیان کرد: دوره تخصصی پژوهشی با عنوان «تربیت محقق» خواهران در قالب سه دوره بررسی های کلامی و بررسی های تفسیر و بررسی های علوم تربیتی در حال برگزاری است.


لازمه پژوهش، برخورداری از سواد کافی است
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا کیخا، دبیر نخستین جشنواره استان سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم گفت: دانایی یکی از محورها و شاخص های تعالی هر جامعه به‌شمار می‌رود.

وی افزود: دانسته‌های ما یا از طریق مطالعه منابع مختلف و یا به وسیله پژوهش‌هایی به دست می‌آید که خود ما انجام می‌دهیم.

دبیر جشنواره علامه حلی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه پژوهش باید به ارائه بهترین راه حل مشکلات منجر شود اظهار داشت: پژوهش در هر موضوع و به هر گونه باید یک تلاش منسجم باشد.

وی ویژگی‌های یک پژوهشگر را برشمرد و عنوان کرد: پژوهشگر کسی است که با روش‌های علمی راه رسیدن به مسائل را پیدا می‌کند؛ او با ابزار گوناگون و نگاه نقادانه و موشکافانه به موضوعات جدید بهترین راهکارهای عملی را ارائه می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین کیخا با تأکید بر اینکه آموزش و فراگیری، مقدمه پژوهش است ابراز داشت: اگر کسی هنر خود را صرفا به آموزش معطوف کند دچار زیان شده است؛ چرا که پژوهش، راه عملی کردن آموزش است.

وی با اشاره به لوازم پژوهش برای طلاب بیان کرد: طلبه برای رسیدن به درجه عالی باید پژوهش کند؛ لازمه پژوهش نیز برخورداری از سواد کافی است زیرا نمی توان بدون آگاهی، سخن علمی و صحیح گفت.

دبیر جشنواره علامه حلی سیستان و بلوچستان ادامه داد: پژوهشگر باید پرسشگر باشد؛ یعنی برای مطالب فراگرفته در آموزش باید دلیل پیدا کند.

وی جشنواره علامه حلی را زمینه‌ساز و مشوق اساتید و طلاب در جهت انجام پژوهش دانست و اذعان داشت: باید در حوزه‌های علمیه تدابیر تشویقی و الزامی را به کار برد تا طلاب جوان صرفا فراگیر نباشند بلکه تفکر و تأمل را با آموزش همراه کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کیخا خاطرنشان کرد: در اولین جشنواره علامه حلی سیستان و بلوچستان ۳۷۴ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که ۱۶۵ اثر به مرحله ارزیابی تفصیلی راه یافت و در نهایت ۱۷ اثر برگزیده و ۲۴ اثر قابل تقدیر شناخته شد.

 



نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




روش نگارش مقاله

تماس با ما

جشنواره‌های استانی
پیوندها
 

 

 

 

 

 


.:  سايت رسمی جشنواره علامه حلّی(ره)  :.

.:  قم ـ صندوق پستی 3433-37185               تلفن: 37255890-025  (داخلی 595)  :.