.:: به پایگاه اینترنتی جشنواره علامه حلی(ره) خوش آمدید .:: تلفن روابط عمومی: 5-32135594 .::. ایمیل: helli.info2@gmail.com ::.
منو اصلی
دوشنبه ٣٠ فروردين ١٤٠٠
اخبار
اوقات شرعی
ساعت
آمار بازدید
 بازدید امروز : 1400
 کل بازدید : 3485932
 بازدیدکنندگان آنلاين : 3
اخبار > فراخوان جشنواره باید ناظر به شرایط و مقتضیات زمان باشد


نسخه چاپي                     ارسال به دوست

شماره خبر : ٤١٥٨٥٨               تاريخ درج خبر : سه شنبه ٤ آذر ١٣٩٩                ساعت درج خبر : ١٣:٢٨

 

 

 فراخوان جشنواره باید ناظر به شرایط و مقتضیات زمان باشد

 


 با مجوز شورای سیاستگذاری جشنواره علامه حلی(ره) و به منظور افزایش انگیزه طلاب سراسر کشور جهت شرکت در جشنواره و همچنین افزایش مشارکت مدیریت‏های استانی در برگزاری جشنواره، از سال 1389 و به مرور دبیرخانه‌های استانی این جشنواره راه‌اندازی شد. در همین ارتباط، دبیرخانه جشنواره برای تدوین ویژه‌نامه یازدهمین دوره این جشنواره نظرات سه نفر از مسئولین استانی حوزه‌های علمیه برادران و خواهران را در خصوص راهکارهای ایجاد انگیزه در میان پژوهشگران جوان حوزوی و همچنین دستاوردهای جشنواره علامه حلی(ره) در یازده دوره برگزاری جویا شده است که در ادامه خواهد آمد.


 

مصاحبه‌شوندگان:
حجت‌الاسلام والمسلمین وعد مرادبیگی، مدیر حوزه علمیه استان ایلام
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن جلالی، معاون پژوهش حوزه علمیه اصفهان
سرکار خانم مرحمت محمدی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان کرمان


ـ با توجه به اینکه تاکنون یازده دوره از برگزاری جشنواره طی شده، چه پیشنهاداتی جهت تحول و توسعه در این جشنواره دارید؟

حجت‌الاسلام والمسلمین مرادبیگی: پژوهش برای طلاب امری ضروری به شمار می‌آید و اگر بخواهیم نشاط و انگیزه آنها را ارتقاء ببخشیم حتما باید فرهنگ پژوهش بطور ویژه در حوزه‌های علمیه نهادینه شود و این مهم حاصل نمی‌شود مگر اینکه در زمینه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری حوزه‌های علمیه توجه ویژه‌ای شود. با عنایت به اینکه در حوزه‌های علمیه شاهد استعدادها و خلاقیت‌های خوبی در بین طلاب جوان هستیم، توجه به زیرساخت‌های لازم جهت امر پژوهش ضروری به نظر می‌رسد و به تعبیری لازم است یک نهضت زیرساختی را آغاز نمود تا تولید فکر و اندیشه در حوزه‌های علمیه رشد کرده و به سرانجام برسد. به همین منظور لازم است تا در روند کنونی آموزش‌محور بودن حوزه‌های علمیه اصلاحی صورت گیرد و پژوهش در کنار آموزش به صورت تلفیقی در محوریت سیاست‌گذاری‌های حوزه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین جلالی: اگر محدودیت سنی شرکت در جشنواره از 30 سال به 40 سال تغییر کند ولی ارسال آثار محدود شود به آثاری که فقط برای جشنواره نوشته می‌شوند، نه آثار موظفی مراکز دیگر مثل پایان‌نامه‌ها و... ممکن است رویکرد تأثیرگذاری در تحول جشنواره باشد. برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای هم در توسعه و تحول جشنواره سهم بسزایی دارد. مثلا استان‌های اصفهان و چهارمحال و یزد می‌توانند به صورت منطقه‌ای جشنواره و منتخب داشته باشد. برگزاری همایش هم‌اندیشی مسئولان برگزار کننده جشنواره در استان‌ها توسط معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه و دبیرخانه کشوری جشنواره نیز در زمینه توسعه جشنواره می‌تواند مؤثر باشد.

سرکار خانم محمدی: امروزه تحقیق و پژوهش در مجامع علمی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های خرد و کلان از معبر تحقیق و پژوهش می‌تواند تنگناها و گره‌های موجود علمی را باز کند. بر همین اساس، می‌بایست در جشنواره‌های مهم پژوهشی، از جمله جشنواره علامه حلی(ره)، که از سابقه طولانی در میان جشنواره‌های حوزوی برخوردار است، تغییر و تحولی متناسب با نیازها و اقتضائات عصر جدید صورت گیرد. در این راستا پیشنهاد می‌شود جهت تحول و توسعه در این جشنواره، در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرای این جشنواره، نکات زیر مد نظر مسئولان، قرار گیرد:

- فراخوان جشنواره در بازه زمانی مناسب صورت گیرد. در حال حاضر نیمه دوم سال به دلیل همزمانی با امتحانات پایان ترم اول و سپس تعطیلات عید نوروز و پس از آن نیز اتمام دروس و برگزاری امتحانات ترم دوم، عملا زمان مناسبی جهت ارسال فراخوان و تدوین مقاله توسط طلاب نیست.

- تهیه و تنظیم موضوعات و مطابق نیاز روز جامعه و تعریف کلان‌پروژه‌های کاربردی توسط اساتید متبحر در دبیرخانه جشنواره.

- ایجاد انگیزه در طلاب با اختصاص بودجه جداگانه جهت انتشار آثار برگزیده و نیز تشویق طلاب برتر در سطح مدرسه که انگیزه بیشتری در طلاب ایجاد می‌کند. هم‌چنین تجهیز کتابخانه‌های مدارس به منابع مکتوب به‌روزتر نظیر فصلنامه‌های علمی ـ پژوهشی و نرم‌افزارهای پژوهشی و راهنمایی و مشاوره مستمر طلاب در حین انجام تحقیق می‌تواند در راستای ایجاد انگیزه در طلاب و اساتید مؤثر باشد.

- در حال حاضر آثار همه سطوح با ملاک‌های ارزیابی یکسان ارزیابی می‌شوند. در حالی که ملاک‌های ارزیابی اجمالی و تفصیلی برای هر سطح می‌بایست متناسب با همان سطح تعیین شود.

- برگزاری اختتامیه جشنواره در شکل و ساختار به‌روزتر و خروج از قالب کلیشه‌ای فعلی؛ به عنوان نمونه می‌توان از حجم و تعداد سخنرانی‌های سخنرانان مختلف کاست و به جای سخنرانی‌های متعدد، برگزاری میزگرد و نقد علمی، برگزاری کرسی نقد و نظریه‌پردازی، نشست علمی، نمایش قطعه‌ای از زندگی علما و پژوهشگران موفق و... را جایگزین نمود.


ـ جایگاه جشنواره علامه حلی(ره) در پژوهش‌های حوزوی و دستاوردهای آن را در سطح ملی و استانی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حجت‌الاسلام والمسلمین مرادبیگی: جشنواره علامه حلی(ره) در کنار دیگر رویدادهای علمی ـ فرهنگی حوزوی همچون کتاب سال حوزه جایگاه مناسبی در سطح ملی پیدا کرده و نقش مؤثری در ترسیم چهره علمی حوزه‌های علمیه در فضای علمی کشور دارد و در سطح استان ایلام نیز از جهت ایجاد انگیزه در روی‌آوری طلاب به مقوله پژوهش در حد عالی می‌باشد. این جشنواره بستر مناسبی است تا طلاب علاقه‌مند و مستعد توانایی‌های خود را از قوه به فعل درآورند و از این رهگذر بسیاری از استعدادهای پژوهشی حوزه به جامعه علمی حوزوی معرفی شوند. لذا اهمیت دادن و ترویج جشنواره علامه حلی(ره) در سطح ملی و استانی یک امر لازم به شمار می‌آید.

در سطح استان ایلام با زحماتی که معاون محترم پژوهش استان متحمل شده‌اند جلوه خوبی از امر پژوهش و جشنواره علامه حلی(ره) بین طلاب نمایان شده است؛ به گونه‌ای که در سال گذشته حوزه علمیه استان ایلام موفق به اخذ یک مقام سومی در سطح کشوری جشنواره علامه حلی(ره) بود و امسال در دومین جشنواره استانی شاهد رشد 13 درصدی مشارک طلاب نسبت به جشنواره اول بودیم و این نشان از توانمندی طلاب و خدمات ارزنده معاونت پژوهش استان می‌باشد. لذا می‌طلبد که مسئولین ستادی مرکز نسبت به مقوله پژوهش در استان ایلام چه از نظر سخت‌افزاری و چه از نظر نرم‌افزاری توجه ویژه‌ای داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین جلالی: اکنون که تحقیقات موظفی هم به جشنواره می‌آید نقش جشنواره عمدتا تشویق در انجام وظایف پژوهشی حوزه‌های برادران و خواهران و مراکز تخصصی است. البته نفس برگزاری جشنواره نقش بسزائی در تشویق طلاب و فضلا برای فعالیت‌های پژوهشی و شناساندن جایگاه پژوهشی حوزه‌های علمیه به جامعه دارد، اما اینکه چه میزان آثار جشنواره از نظر کاربردی در جامعه تأثیرگذار است نیازمند کار آماری است.

سرکار خانم محمدی: با توجه به برگزاری یازده دوره جشنواره کشوری علامه حلی(ره) و شش دوره جشنواره استانی در سطح استان کرمان و فرهنگ‌سازی صورت گرفته در راستای شناساندن این جشنواره و کشف و معرفی استعدادهای پژوهشی طلاب، این جشنواره بحمدالله توانسته است در حال حاضر، به عنوان یکی از جشنواره‌های شاخص حوزوی، جایگاه نسبی خود را در میان اساتید و طلاب در سطح استان و کشور به دست بیاورد. جهت اثربخشی بیشتر این جشنواره و تأمین اهداف مد نظر، لازم است فراخوان جشنواره ناظر به شرایط و مقتضیات زمان و متناسب با نیاز جامعه و مخاطب باشد و کاستی‌های موجود در راستای ارتقاء و کیفیت‌بخشی جشنواره برطرف گردد. در این صورت است که می‌تواند فرصت ارتقاء، تقویت و توسعه علوم اسلامی توسط طلاب را ایجاد نماید.


ـ به نظر شما نقش مسئولین حوزه‏های علمیه در تقویت روحیه پژوهش یا انگیزه‏بخشی به پژوهشگران جوان حوزه چیست؟

حجت‌الاسلام والمسلمین مرادبیگی: همانطور که قبلا بیان شد، اولاً لازم است تا ساختار نظام علمی حوزه از آموزش‌محوری به محوریت برنامه‌های تلفیقی آموزشی و پژوهشی تغییر یابد که الحمدالله در دوران مدیریت حضرت آیت‌الله اعرافی توجه ویژه‌ای به این بخش شده است. ضمنا با توجه به اینکه اساتید به عنوان الگو نقش موثری در رویکرد طلاب به پژوهش دارند، تمهیدی اندیشیده شود تا هر استاد حداقل دو مقاله چاپ شده در هر سال ارائه دهد و ارتقاء حکم و حقوق و مزایا مشروط به آن باشد. تشویق و تجلیل از طلاب پژوهشگری که موفق به کسب عناوین استانی و کشوری شده‌اند و سرکشی از خانواده آنها توسط نماینده‌ای از طرف معاونت پژوهش ستاد، برگزاری اردوهای علمی برای طلاب پژوهشگر، ارائه تسهیلات جهت دسترسی آسان به مراکز علمی و پژوهشی مانند مؤسسه حضرت امام خمینی(ره) و دانشگاه امام صادق(ع)، توجه به امر معیشت طلاب پژوهشگر و مساعدت در تسهیل امر ازدواج آنها، صدور کارت پژوهشگری جهت تسهیل در مراجعه به مراکز علمی پژوهشی و برنامه‌ریزی جهت دیدار فعالان پژوهشگر هر استان با مدیر محترم حوزه‌های علمیه کشور و معاونت محترم پژوهش ستاد از دیگر اقداماتی است که می‌توان در این راستا انجام داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین جلالی: برای تقویت روحیه پژوهش و انگیزه‌بخشی به پژوهشگران اقداماتی از قبیل: شناسائی استعدادهای پژوهشی و پژوهشگران، معرفی آنها به همایش‌ها و نشست‌ها و کنگره‌ها، ثبت اشتغال پژوهشی به جای اشتغال آموزشی برای پژوهشگران سطوح عالی، چاپ مقالات برتر جشنواره استانی و کشوری در ویژه‌نامه جشنواره و مجلات معتبر با حمایت دبیرخانه جشنواره، برگزاری نشست‌هایی با برگزیدگان ادوار جشنواره و جویا شدن احوال آنان و احیانا راهنمایی و مشاوره برای ادامه مسیر پژوهشگری، برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با پژوهشگران حوزوی و تجلیل و حمایت از استعدادها و پژوهشگران از طریق ردیف جشنواره‌ها، ردیف حمایت از پژوهشگران، معرفی به مرکز استعدادهای برتر، چاپ آثار، معرفی آثار، برگزاری نشست‌ها، زمینه‌های تدریس پژوهش و... می‌تواند مؤثر باشد.

سرکار خانم محمدی: اگر چه در سال‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای در عرصه تحقیق و پژوهش در مدارس علمیه خواهران و برادران صورت گرفته، اما هنوز تا جایگاه مطلوب فاصله زیادی داریم که بدون شک نباید از نقش مهم و تأثیرگذار مسئولین محترم در این عرصه غافل شد. به نظر می‌رسد مسئولین برگزاری این جشنواره در مرحله اول باید دو گام اثرگذار در این زمینه بردارند:

ابتدا رصد آسیب‌های موجود در ادوار برگزار شده جشنواره در سنوات گذشته، و تلاش در جهت رفع آسیب‌های موجود با برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های متقن‌تر و سپس توجه به ارتقاء سطح کیفی جشنواره و به‌روز نمودن این جشنواره مطابق استانداردهای روز دنیا و پرهیز از کمّی‌گرایی صرف.

به نظر می‌رسد برای تولید آثار فاخر پژوهشی و بومی‌سازی علوم انسانی مطابق آموزه‌های اسلامی، باید مواضع هجوم دشمن در عرصه‌های اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی شناسایی شده و پاسخگویی مناسب و به موقع به شبهات موجود انجام گیرد و در مرحله بعد، مسئولین حوزه‌های علمیه باید به تأسیس پژوهشکده‌ها با تجهیز آنها به منابع دست اول در سطح شهرستان‌ها اهتمام ورزند و افراد متبحر را برای راهنمایی و مشاوره طلاب مأمور نمایند.





 



نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




ثبت‌نام در جشنواره
    
              
 
پوستر جشنواره

حامی جشنواره

آموزش مقاله‌نویسی

تماس با ما

 

 

 

 


.:  سايت رسمی جشنواره علامه حلّی(ره)  :.

.:  قم ـ صندوق پستی 3433-37185               تلفن: 5-32135594-025  :.