چهارشنبه ٠٤ اسفند ١٣٩٥
.:: به پایگاه اینترنتی جشنواره علامه حلی(ره) خوش آمدید .:: تلفن روابط عمومی: 32904976-025 .::. ایمیل: helli.info2@gmail.com ::.
جستجوی پیشرفته   
منو اصلی
اخبار
اوقات شرعی
ساعت
آمار بازدید
 بازدید امروز : 339
 کل بازدید : 1958678
 بازدیدکنندگان آنلاين : 12
اخبار > بررسی اهداف و وضعیت جشنواره علامه حلی(ره)


نسخه چاپي                     ارسال به دوست

شماره خبر : ٣٦٦٨٧٦               تاريخ درج خبر : دوشنبه ٢٠ مهر ١٣٩٤                ساعت درج خبر : ١٢:٥٦

 

 

در گفت‌وگو با مدیرکل اطلاع‌رسانی و توسعه فرهنگ پژوهش مطرح شد:

 بررسی اهداف و وضعیت جشنواره علامه حلی(ره)

 


 امروزه شاهدیم که نشاط علمی وافر، رشد روحیه پژوهش و پرسش‌گری و رسیدن به حل معضلات علمی در میان طلاب بسیار چشمگیر شده است و این مسأله خود را در افزایش کمی و کیفی آثار ارسال به جشنواره نسبت به دوره‌های قبل نشان می‌دهد.


 

معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه جهت ارتقاء فرهنگ پژوهش بین طلاب جوان حوزه‌های علمیه، اقدام به راه‌اندازی جشنواره علامه حلی(ره) کرده است، فراخوان هشتمین دوره این جشنواره اعلام شده و طلاب حوزه می‌توانند تا 30 آذرماه نسبت به ارسال آثار پژوهشی خود اقدام کنند، به همین مناسبت وب‌سایت معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام والمسلمین «سید موسی هاشمی تنکابنی»، مدیرکل اطلاع‌رسانی و توسعه فرهنگ پژوهش انجام داده است. آنچه در پی می‌آید مشروح این گفت‌وگو است:

ـ لطفا بفرمائید چه ضرورت‌هایی منجر به برگزاری جشنواره علامه حلی(ره) شد؟

جشنواره علامه حلی(ره) فرصت بسیار مناسبی است که در اختیار طلاب جوان قرا می‌گیرد که در یک رقابت سالم علمی قرار گیرند. در حوزه‌های علمیه از قدیم رسم بوده که تحقیق و پژوهش را صرفا برای خود تحقیق و پژوهش انجام نمی‌دادند بلکه برای حل یک موضوع و یا یک مسئله مهم جامعه و جهان اسلام صورت می‌پذیرفته. شاهد مدعای ما هم باز بودن باب اجتهاد و تحقیق در همه زمینه‌ها و مسائل علمی و اجتماعی مردم در مذهب شیعه است.

از سوی دیگر در سراسر دنیا، مراکز علمی و دانشگاهی جهان را به وسیله خروجی‌های علمی و اختراعات و اکتشافات آن می‌سنجند. خوشبختانه در حوزه علمیه جشنواره علامه حلی(ره) جشنواره ای است که مصوب شورای عالی می‌باشد و این برند از نظر قانونی پذیرفته شده است. بنابراین بهترین فرصت رقابت علمی سالم میان طلاب فراهم شده است.

ـ وضعیت هفتمین دوره جشنواره نسبت به دوره‌های گذشته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امروزه شاهدیم که جشنواره علامه حلی(ره) نسبت به دوره‌های قبل رشد کمی و کیفی بسیار بالایی داشته به طوری که در هفتمین دوره این جشنواره رشد 50 درصدی را نسبت به دوره قبل شاهد بودیم. در دوره ششم مجموعه آثار 8450 اثر بود ولی در دوره هفتم 11870 اثر به جشنواره‌های استانی و ملی علامه حلی(ره) رسید. که از این تعداد، 350 عنوان کتاب، 2507 عنوان پایان‌نامه، 9069 مقاله و 2194 تحقیق پایانی بوده است.

ما امروزه شاهدیم که نشاط علمی وافر، رشد روحیه پژوهش و پرسش‌گری و رسیدن به حل معضلات علمی در میان طلاب بسیار چشمگیر شده است و این مسأله خود را در افزایش کمی و کیفی آثار ارسال به جشنواره نسبت به دوره‌های قبل نشان می‌دهد.

ـ ارزیابی آثار ارسالی به جشنواره به چه صورت انجام می‌گیرد؟ آیا همه آثار با معیار واحد سنجیده می‌شوند؟

خیر ارزیابی آثار با یک معیار نیست، بلکه آثار نسبت به سطح طلاب سنجیده می‌شوند و انتظار ما از هر سطح براساس توانایی‌های مدنظر همان سطح است، مثلا از پایه یک تا سه انتظار ما همان تمرین پژوهش و تحقیق است و این انتظار از سطح‌های بالاتر بیشتر می‌باشد. چرا که یکی از اهداف مهم جشنواره تشویق و تمرین طلاب و فرهنگ‌سازی پژوهشی در سطوح پایین‌تر و آماده‌سازی توان علمی طلاب برای سطوح بالاتر است.

کلیه آثار در جشنواره علامه حلی(ره) در چهار سطح مورد ارزیابی قرار می‌گیرند؛ در حوزه علمیه برادران، سطح 1 ارزیابی شامل پایه‌های اول تا سوم است، سطح 2 ارزیابی شامل پایه‌های چهار تا شش، سطح 3 شامل پایه‌های هفت تا نه و سطح 4 دربرگیرنده پایه‌های دهم و درس خارج است. در حوزه‌های علمیه خواهران و مدارس سفیران هدایت، سطح 1 ارزیابی شامل پایه‌های اول تا سوم دوره عمومی، سطح 2 ارزیابی شامل پایه‌های چهار و پنجم دوره عمومی و پایه اول سطح سه، سطح 3 ارزیابی شامل پایه‌های دوم و سوم سطح سه و سطح 4 دربرگیرنده آثار طلاب سطح 4 می‌باشد.

ـ در دوره‌های اخیر این جشنواره در استان‌ها هم برگزار می‌شود. دلایل برگزاری این جشنواره به صورت استانی چیست؟

خوشبختانه فرصتی برای استان‌ها پیدا شد که این رقابت سالم در بین طلاب هر استان هم برگزار می‌شود و سهم بیشتری از آثار طلاب حائز رتبه و مقام می‌شوند و سپس آثاری که برگزیده شده‌اند به جشنواره سراسری فرستاده شده و مجددا ارزیابی می‌شوند.

سال گذشته در 9 استان اصفهان، خراسان، تهران، کرمان، همدان، قم، فارس، آذربایجان شرقی و یزد این جشنواره برگزار شد و امسال به 15 استان افزایش پیدا کرده است. امسال استان‌های مازندران، سمنان، بوشهر، قزوین، گلستان و خوزستان نیز به جمع برگزارکنندگان جشنواره علامه حلی(ره) خواهند پیوست . امیدواریم که برای دیگر استان‌ها نیز فرصت برگزاری این جشنواره فراهم شود.

ـ چه شرایطی جهت برگزاری جشنواره علامه حلی(ره) در استان‌ها نیاز است؟

دبیرخانه جشنواره علامه حلی(ره) شرایطی را جهت برگزاری این جشنواره در معاونت‌های پژوهش استانی اعلام کرده که داشتن حداقل 100 اثر در آخرین دوره برگزاری جشنواره، توان علمی و اجرائی جهت برگزاری جشنواره و ارزیابی آثار و انعقاد تفاهم‌نامه میان حوزه علمیه برادران و خواهران از مهمترین شرایط برگزاری جشنواره استانی می‌باشد.

شورای سیاست‌گذاری با توجه به دغدغه ای که نسبت به برگزاری جشنواره‌های استانی و سراسری داشت، کارگروه‌های علمی را مکلف نمود که یک بازنگری جدی نسبت به آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و فرم‌های ارزیابی داشته باشند که بحمدالله انجام پذیرفت و مورد تصویب شورای سیاستگذاری قرار گرفت.

بنابراین راه برگزاری جشنواره استانی بسیار همواره شده است و معاونت پژوهش براساس وظیفه خود حمایت مادی و معنوی جشنواره‌های استانی را دارد.

ـ امسال فراخوان هشتمین دوره این جشنواره اعلام شده است لطفا در مورد وضعیت آثار ارسالی به این دوره از جشنواره نیز توضیحاتی ارائه بفرمائید؟

همان طور که گفتید فراخوان هشتمین دوره جشنواره علامه حلی(ره) آغاز شده و طلاب محترم تا تاریخ 30 آذرماه فرصت دارند نسبت به ارسال آثار خود به دبیرخانه این جشنواره اقدام کنند.

جشنواره در همان گروه‌های ده‌گانه فقه و حقوق اسلامی، اصول فقه، تفسیر و علوم قرآنی، علوم حدیث و درایه، فلسفه و منطق، تاریخ اسلام، کلام، ادبیات و علوم انسانی با حوزه دین و همچنین در بخش ویژه امسال موضوع جهان اسلام و تهدیدات اندیشه تکفیر و افراطی‌گری برگزار می‌شود.

با توجه به ابلاغ آئین‌نامه فعالیت‌های کلاسی و پژوهشی و الزام 5 نمره پژوهشی در هر دو نیم‌سال از سوی معاونت آموزش، در مدارس علمیه سطح یک انتظار می‌رود حجم آثار طلاب افزایش یابد. و طلاب از این فرصت قانونی برای سامان‌دهی تحقیقات خود و ارسال آن برای جشنواره استفاده کنند.

طلاب می‌توانند فعالیت‌های پژوهشی خود، مانند مسأله‌یابی و طرح تحقیق، اجرای تحقیق و تدوین گزارش را در قالب یک مقاله علمی ارائه کنند که البته اصول نگارش مقاله در آن رعایت شده باشد و اجزاء زیر در آن آمده باشد : 1. عنوان مقاله و نام مولف 2. چکیده 3. کلید واژه 4. مقدمه 5. بدنه یا متن 6. نتیجه گیری و پیشنهادات 7. منابع و مأخذ.

البته در نگارش این‌گونه تحقیقات و پژوهش‌های علمی لازم است اصول و فنون علمی، پژوهشی و اخلاقی رعایت شوند چرا که اخلاق پژوهشی دارای جایگاه بس مهمی است.

ـ به نظر حضرتعالی شاخصه‌های یک پژوهشگر موفق چیست؟

مهمترین شاخصه‌های یک پژوهشگر موفق، حضور فعال و شناخت نیاز جامعه و شناسایی اولویت‌های پژوهشی جامعه اسلامی است که همراه با آموزش مداوم، روشمند و هدفگرا و آشنایی با اصول و فنون و کاربست‌های پژوهشی است.

خودباوری و اعتماد به نفس، پرهیز از خودبزرگ‌بینی علمی، تمرین و برخورداری از تجربه کافی، رعایت تقوای علمی و اصول اخلاقی حاکم بر فعالیت‌های پژوهشی نیز از دیگر شاخصه‌های پژوهشگر موفق است، و یک پژوهشگر جوان همیشه باید خداباوری، تقوا، اخلاص، صبر و بردباری را نصب‌العین خود قرار دهد تا به سعادت دنیا و آخرت دست یابد.

 



نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




ویژه جشنواره نهم

تماس با ما

جشنواره‌های استانی
پیوندها
 

 

 

 

 

 


.: سايت رسمي جشنواره علامه حلّي(ره) - حوزه‌هاي علميه سراسر كشور :.

.: قم ـ صندوق پستی 185-37165               تلفن: 32904976-025 :.