جمعه, ۱۳ مهر , ۱۴۰۳

آیین اختتامیه نخستین جشنواره استان قزوین برگزار شد

مراسم پایانی نخستین جشنواره استانی علامه حلی(ره) قزوین روز سه‌شنبه، 27 مهر ماه 1395، با سخنرانی آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در سالن اجتماعات اداره‌کل تبلیغات اسلامی این استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره علامه حلی(ره)، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، استاد عالی حوزه‌های علمیه و سخنران ویژه این مراسم، ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران این جشنواره، به جایگاه و نقش مؤثر حوزه علمیه قزوین اشاره کرد و گفت: خوشبختانه حوزه قزوین یکی از حوزه‌های مهم و تأثیرگذار بوده و توانسته بسیاری از علما و فرهیختگان را پرورش دهد.

وی سپس به بیان 18 بایسته امر پژوهش پرداخت و ادامه داد: تلاش‌هایی که عالمان شیعه داشته‌اند، ستودنی است و انسان هنگامی که تلاش بزرگان را می‌بیند، محو عظمت اقدامات آنان می‌شود و می‌توان گفت که نمره آموزش در حوزه‌های علمیه شیعه، نمره عالی است.

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی بیگدلی، دبیر جشنواره استانی، با اعلام اینکه 228 اثر در جشنواره امسال قزوین دریافت شده است، گفت: حدود 50 اثر متعلق به خواهران و بقیه آثار مربوط به طلاب برادر بوده است.

وی با بیان اینکه ارزیابی آثار در گروه‌های تخصصی مربوط انجام شده، افزود: پس از انجام ارزیابی اجمالی، 56 اثر از مجموع آثار استان به ارزیابی تفصیلی ارسال شد و نهایتا 9 اثر امروز به عنوان آثار منتخب نخستین جشنواره استان قزوین معرفی می‌شوند.


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مروری بر اظهارات سخنرانان مراسم نخستین جشنواره استان قزوین

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

نمره حوزه‌های علمیه شیعه عالی است

آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، استاد عالی حوزه‌های علمیه، ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران این جشنواره، به جایگاه و نقش مؤثر حوزه علمیه قزوین اشاره کرد و گفت: خوشبختانه حوزه قزوین یکی از حوزه‌های مهم و تأثیرگذار بوده و توانسته بسیاری از علما و فرهیختگان را پرورش دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بسیاری از علما و دانشمندان مانند شیخ بهایی و ملاصدرا به شهر دارالمؤمنین قزوین آمده و از جوشش علمی حوزه این شهر به خوبی بهره برده‌اند.

وی در ادامه بر ضرورت فرهنگ‌سازی پژوهش و تحقیق در بین طلاب تأکید کرد و بیان داشت: باید آثار پژوهشی و تحقیقی همراه با اخلاص باشد و بتواند پاسخ‌گوی شبهات جامعه باشد.

آیت‌الله علیدوست اظهار داشت: تلاش‌هایی که عالمان شیعه داشته‌اند، ستودنی است و انسان هنگامی که تلاش بزرگان را می‌بیند، محو عظمت اقدامات آنان می‌شود و می‌توان گفت که نمره آموزش در حوزه‌های علمیه شیعه، نمره عالی است.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه به بیان 18 بایسته امر پژوهش پرداخت که عبارتند از:

1. اخلاص در پژوهش
2. به روز بودن و زمان آگاهی در پژوهش
3. قدم به جلو بودن پژوهش
4. مورد نیاز بودن موضوع پژوهش
5. در بستر زمان بودن پژوهش
6. پر تطبیق بودن پژوهش و ناظر بودن آن به عینیت‌ها
7. توازن تحقیق (خلق و ایجاد) و تتبع (در تراث گذشتگان)
8. داشتن نثر فاخر در پژوهش
9. خالق اصطلاح بودن
10. دوری از ایجاز مخل و اطناب ممل
11. وجود نظم منطقی در پژوهش
12. داشتن آغاز و انجامی روشن (روشن بودن مدعا)
13. تک‌ساحتی نبودن پژوهش
14. رعایت ادب، امانت و انصاف
15. ایمان داشتن به کار
16. داشتن نگاه تمدنی و جهان‌وطنی در پژوهش (مخصوص زمان خاص نبودن)
17. برخاستن پژوهش از تدریس (حتی‌الامکان)
18. آشنا بودن محقق با قرآن

تحقیق و پژوهش از ارکان اصلی حوزه‌های علمیه است

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین، امر پژوهش در بین طلاب حوزه‌های علمیه را با اهمیت دانست و گفت: تحقیق، تفکر و پژوهش از نگاه دین مبین اسلام مقوله‌ای بسیار مهم بوده و نقش بسزایی در پیشرفت جامعه اسلامی دارد.

وی تفکر و تحقیق را از نگاه قرآن مجید مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: واژه‌های بسیاری در زمینه تفکر در قرآن آمده و این کتاب الهی تحقیق، پژوهش، تفکر و تعقل را زمانی صاحب نتیجه و ارزش می‌داند که با خداوند پیوند ناگسستنی داشته باشد.

امام جمعه قزوین با اظهار اینکه فقیه کسی است که ریشه‌ها و مبانی را مورد توجه قرار می‌دهد، افزود: تعابیر تفقه، تفکر، تدبر و… در قرآن، ما را به این امر وا می‌دارد که بیشتر به تحقیق و تفکر اهمیت دهیم.

وی فعالیت‌های صورت گرفته در امر تحقیق و پژوهش در حوزه‌های علمیه را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: درامر تحقیق و پژوهش کارهای خوبی در حوزه علمیه صورت گرفته ولی نباید به این امر بسنده نماییم و باید دراین موضوع تلاش جدی داشته باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با تأکید بر جدیت طلاب در امر تحقیق و پژوهش، بیان داشت: یک طلبه باید علاوه بر اینکه تفکر می‌نماید باید تحقیقات خود را عملی نماید و علمی که تفکر در پشت آن نباشد بی‌فایده است.

وی افزود: بسیاری از آثار گرانسنگ شیعی مثل الذریعه، الغدیر، مکاسب محرمه و… پاسخ محققانه علمای شیعه به یک یا چند سؤال مطرح در آن روزگار بوده است.

امام جمعه قزوین در ادامه به شخصیت برجسته علامه حلی(ره) پرداخت و اظهارکرد: علامه حلی از اسطوره‌ها و الگوی نمونه تحقیق بوده و این شخصیت ادبیات عرب، علم فقه، اصول، حدیث و کلام را نزد اساتید بزرگ و نام‌داری آموخت تا این‌که در زُمره دانشمندان قرار گرفت و هیچ فرصتى را براى تحصیل علم از دست نمی‌داد و بیشتر وقت خود را صرف تدریس و تألیف می‌کرد.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: یکی از برجستگی‌های علامه، نوشته‌های بسیار و گوناگون این دانشمند است و اگر بتوان در کیفیت و تنوع علوم، شیخ طوسی را مانند او به شمار آورد، با اطمینان می‌توان گفت که در شمار تألیفات بزرگ و کوچک، مانندی برای علامه نمی‌توان یافت.

پژوهش‌ها بر اساس نیازسنجی انجام شود

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، مدیر حوزه علمیه استان قزوین و رئیس شورای جشنواره استانی در سخنانی به جایگاه پژوهش در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و بیان داشت: طلاب و روحانیون برای موفقیت در مسیر علمی، باید به شکل برنامه‌ریزی شده و مدون پژوهش‌هایی را که منتهی به حل مشکلات جامعه می‌شود، انجام دهند و با راهنمایی اساتید و علما مهمترین نیازهای جامعه را دریافت و رساله‌های علمی دقیقی ارائه نمایند.

وی با بیان اینکه هر کس از قرآن دور افتد، هرگز محقق نخواهد شد، اظهار داشت: قرآن، کتاب تحقیقی است و باید لایه‌های مختلف آن را شناخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت تربیت طلبه طراز انقلاب اسلامی اظهار داشت: برای تحقق این مطالبه معظم‌له ضروری است، طلاب علاوه بر تهذیب و تزکیه نفس و فراگیری علوم دینی در زمینه‌های ادبیات، فقه، اصول، فلسفه و منطق به پژوهش نیز مبادرت ورزند.

مدیر حوزه علمیه قزوین بر ضرورت تربیت طلاب پژوهش‌گر تأکید کرد و ابراز داشت: انتظاری که از معاونت پژوهش حوزه می‌رود، این است که با سیاست‌گذاری بهتر زمینه امر تحقیق و پژوهش را در مدارس علمیه بیشتر فراهم نمایند.

مدیر حوزه علمیه قزوین در پایان تصریح کرد: یکی از عناصر و ارکان تحول اساسی مد نظر مقام معظم رهبری ممارست و اهتمام جدی طلاب به امر پژوهش است.

رشد بهتر شرکت طلاب در جشنواره در صورت تشویق مدرسه‌ای شرکت‌کنندگان

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد اسماعیل‌نیا، دبیر جشنواره کشوری علامه حلی(ره) در سخنانی در این مراسم گفت: جشنواره علامه حلی(ره) بستر و ظرفیت مناسبی برای برداشتن گام‌های بلند بعدی از سوی حوزه‌های علمیه در تولید علم، برگزاری نشست‌های علمی و کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی به عنوان دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

دبیر جشنواره علامه حلی(ره) افزود: رشد پژوهش در سال‌های گذشته در حوزه‌های علمیه بسیار چشم‌گیر است و یکی از شاخص‌های این رشد، افزایش تعداد آثار جشنواره علامه حلی از سه هزار اثر به حدود شانزده هزار اثر در دوره گذشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل‌نیا با بیان اینکه آثار استان قزوین در جشنواره امسال نسبت به سال گذشته حدود 35 درصد رشد داشته است، اظهار داشت: داده‌های آماری جشنواره و زمینه‌های موجود در استان، بیانگر این نکته است که باید در زمینه غنابخشی به آثار و همچنین تشویق طلاب به شرکت در جشنواره در دو مرکز برادران و خواهران اهتمام بیشتری داشته باشیم.

وی تأکید کرد: در صورت تشویق مدرسه‌ای شرکت‌کنندگان در جشنواره، شاهد رشد بهتر شرکت طلاب در جشنواره استان قزوین خواهیم بود.

Picture of نویسنده: مدیر سایت

نویسنده: مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

ویدئو