آیین اختتامییه هفتمین جشنواره استانی علامه حلی(ره) در اصفهان با حضور معاون پژوهش حوزههای علمیه، فضلا و محققین این استان در سالن اهلبیت(ع) اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی جشنواره علامه حلی(ره)، آیین اختتامیه هفتمین جشنواره علامه حلی استان اصفهان امروز پنجشنبه 16 شهریور 1396 با حضور نماینده ولیفقیه و امام جمعه اصفهان، آیتالله فقیه ایمانی، از علمای این استان، مسئولین حوزههای علمیه خواهران و برادران و بیش از یکصد نفر از محققین و پژوهشگران حوزوی برگزار شد.
در این جشنواره که با پیام آیتالله العظمی مظاهری آغاز شد، از 55 محقق و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان تجلیل به عمل آمد.
حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی، پژوهشگر برتر حوزوی و دبیر کتاب سال حوزه، به عنوان سخنران ویژه و نماینده ولیفقیه و امام جمعه اصفهان و مدیر ترویج پژوهش حوزه های علمیه از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.
خاطرنشان میشود در این دوره مجموعا 2186 اثر به دبیرخانه جشنواره استان اصفهان رسید که از این تعداد 980 اثر توسط طلاب برادر و 1206 اثر توسط طلاب خواهر تولید شده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروری بر اظهارات سخنرانان مراسم هفتمین جشنواره علامه حلی(ره) استان اصفهان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الغدیر مصداق عینی یک پژوهش همه جانبه و کامل است
حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی، پژوهشگر برتر حوزوی و دبیر کتاب سال حوزه در این مراسم اظهار کرد: این ایام متعلق به مولا علی(ع) و غدیر است، بنابراین اگر بخواهیم میان غدیر و موضوع پژوهش سخن بگوییم، میتوان به اثر گرانبهای الغدیر در این زمینه اشاره کرد.
وی تصریح کرد: هدف علامه امینی تهیه کتاب جامع برای غدیرشناسی بر اساس منابع اهل تسنن با محوریت دلایل و اسناد بود، بر این اساس علامه امینی برای اثر پژوهشی خود در نخسیتن گام نیازسنجی کردند.
دبیر کتاب سال حوزه عنوان کرد: علامه امینی عرصه پژوهش و غدیرشناسی را با موسوعه الغدیر آغاز کرد و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذاری ننمود، عرصه پژوهش برای ما طلاب یک ضرورت است که در سطوح مختلف کاربرد دارد و میتواند برای مخاطبین متعدد اعم از دانشگاهی، جهانی و بینالمللی، کودکان و نوجوان، حوزوی و عامه مردم موثر باشد.
وی افزود: ورود به عرصه پژوهش حوزه نفوذ حوزویان رادر جامعه داخلی و خارجی زیاد میکند، ما در شرایطی زندگی میکنیم که حوزههای علمیه نمیتواند نسبت به نظام اسلامی بیتفاوت باشند.
حجتالاسلام والمسلمین مقیمی با بیان اینکه به تعبیر رهبر معظم انقلاب، حوزه علمیه مادر نظام اسلامی است، ابراز کرد: پرداختن به عرصههای مختلف نظام از جمله فقه تربیتی، فقه سیاسی، فقه بینالملل و… مهم است که لازمه آن پژوهش است.
وی در ادامه به بیان برخی بایستههای پژوهش همچون «تلاش مستمر و پرهیز از عجله در تولید پژوهش»، «اتقان و مستند بودن پژوهش»، «جامعیت محتوا»، «پاکیزگی زبان و ادب علمی» و «اخلاص در عمل» پرداخت.
مکاسب و کفایه چیزی جز تحقیق و پژوهش نیست / پژوهش زیر بنای طلبگی است
آیتالله سید یوسف طباطبایینژاد، نماینده ولیفقیه و امام جمعه اصفهان در این مراسم اظهار کرد: امروز نتیجه یک سال تلاش مسئولین پژوهشی حوزه علمیه اصفهان است.
مدیر حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه پژوهش جدای از مسئله علم نیست، گفت: به تعبیر دیگر علم بدون پژوهش و تحقیق، علم نیست و طبق روایتی از امیرالمومنین(ع) دانستن بدون تحقیق امکانپذیر نیست.
نماینده ولیفقیه در اصفهان تصریح کرد: نمیتوان به یک امر علم پیدا کرد، بدون آن که تحقیق و پژوهش کرد، دانستن با خواندن متفاوت است و وجه تمایز آنها تحقیق و پژوهشی است که در دانستن وجود دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در حقیقت بدون فکر و تأمل علم حاصل نمیشود، پژوهش پایه و اساس حوزههای علمیه و طلبگی بوده و هست، و این امر باید تقویت و حمایت شود؛ مکاسب و رسائل و کفایه چیزی جز تحقیق و پژوهش نیست.
مدیر حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر این که علم بدون تحقیق زاینده نیست، ابراز داشت: مطالب حوزوی همگی مصداق عینی تحقیق و پژوهش است، بنابراین همه طلاب خواهر و برادر باید بدانند که قرار بر حفظ کردن و خواندن نیست، بلکه باید تحقیق صورت گیرد.
آیتالله طباطبایینژاد ادامه داد: یکی از نکات مهم در امر پژوهش نیازسنجی و موضوعسنجی است، وقت ما محدود است و امکان بررسی همه موضوعات نیست، بنابراین باید اولویت قرار داده و براساس نیازها اقدام کرد.
مدیر حوزه علمیه اصفهان در پایان گفت: خلوص در امر تحقیق و پاسخ به چرایی انجام تحقیق ما ضروری است، طبق روایتی هر کسی علمی را برای چهار موضوع بخواهد جایگاهی جز آتش در انتظار او نیست، نخست اگر هدفش فخرفروشی در دنیا با مطلب علمیاش باشد، دوم آن که قصد خودنمایی بین عالمان و دانشمندان را داشته باشد، سوم به جای اینکه خدا را متوجه خود کند، با هدف جلب توجه مردم به خود علمی را نگاشته باشد و در آخر آن که با هدف رسیدن به مقام سیاسی و حاکمیتی مطلبی را نوشته باشد.
ضرورت تقویت نشاط علمی و گسترش روحیه پژوهش در طلاب
حجتالاسلام والمسلمین محمدصالح مازنی، مدیر ترویج پژوهش حوزههای علمیه در در این مراسم اظهار کرد: یکی از اقداماتی که معاونت پژوهش حوزه با هدف زمینهسازی ارتقاء پژوهش طلاب در سالهای اخیر انجام داده است، لحاظ نمره پژوهش در نمره آموزشی است که در گذشته این چنین نبوده است.
وی با بیان اینکه طرح لحاظ نمره پژوهش و تعمیم به سطوح عالی حوزوی، تدوین سرفصل و فهرست مهارت پژوهش در 64 ساعت طی 4 سال برای طلاب، آموزش مهارت مطالعه، تحقیق و پژوهش و مهارت استفاده از نرمافزارهای خاص از دیگر اقدامات صورت گرفته است.
مدیر ترویج پژوهش حوزههای علمیه کشور تأکید کرد: راهاندازی نشریات علمی در واحدهای آموزشی از دیگر اقدامات مؤثر برای داشتن خروجیهای کارآمدتر در جشنواره علامه حلی است و ما اگر بخواهیم نظام آموزش خود را اصلاح کنیم، باید پژوهش در متن زندگی طلاب قرار داشته باشد.
وی ابراز داشت: پژوهشمحور شدن آموزش در حوزههای علمیه یکی از ضرورویات امروز است و این امر باید زیربنای حوزههای علمیه باشد.
حجتالاسلام والمسلمین مازنی ادامه داد: امروزه شاهد رشد کمی و کیفی قابلقبولی در بین طلاب جوان بر اساس آثار جشنواره علامه حلی هستیم و این رشد از سال 87 که نخستین دوره جشنواره در سطح کشور و سال 89 که نخستین دوره در اصفهان برگزار شده است، تا کنون مشهود بوده است.
وی با بیان اینکه هدف از راهاندازی جشنواره علامه حلی در سطح حوزههای علمیه، تقویت نشاط علمی و گسترش روحیه پژوهش در بین طلاب، افزایش مشارکت و رقابت طلاب، ترغیب آنها به گرایشهای تخصصی حوزوی و هدایت آنها به سمت نیازهای جامعه است، گفت: استان اصفهان در ادوار مختلف برگزاری جشنواره در سراسر کشور هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی جزو استانهای پیشتاز در مشارکت آثار و در میزان منتخبین جشنواره کشوری است و سابقه کهن حوزه علمیه اصفهان، سطح انتظارات را از طلاب اصفهانی بالاتر میبرد.
گزارش دبیر جشنواره
حجتالاسلام والمسلمین ابراهیم ترابی، دبیر هفتمین جشنواره علامه حلی(ره) استان اصفهان در گزارش خود اظهار کرد: سال گذشته بعد از پایان دوره ششم، فراخوان دوره هفتم اعلام و گروههای علمی برای جشنواره هفتم تشکیل شد.
وی افزود: در این دوره تعداد کل آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره علامه حلی(ره) 2186 اثر بود که از این میان تعداد 1206 اثر یعنی 55 درصد سهم خواهران و حدود 980 اثر یعنی 45 درصد سهم برادران بوده است.
دبیر هفتمین جشنواره علامه حلی(ره) اصفهان تصریح کرد: آثار ارائه شده به جشنواره در چهار قالب از جمله پایاننامه 7 درصد، تحقیق پایانی 22 درصد، کتاب 2 درصد و مقاله حدود 69 درصد بوده است.
حجتالاسلام والمسلمین ترابی با اشاره به اینکه تنها 86 اثر از مرحله ارزیابی تفصیلی به مرحله داوری راه یافتند، تأکید کرد: از این تعداد 69 اثر در سطوح و قالبهای مختلف برگزیده و به قم فرستاده شد تا در مرحله کشوری نیز شرکت کنند.
وی در پایان یادآور شد: آثار ارائه شده در پنج گروه علمی مورد ارزیابی قرار گرفت که در گروه تفسیر و علوم قرآنی 17 درصد، گروه فلسفه و منطق و کلام 8 درصد، علوم انسانی مرتبط با دین 23 درصد، فقه و اصول و حقوق 7 درصد و تاریخ و معارف 41 درصد آثار را به خود اختصاص داده بودند.