معاون پژوهش حوزههای علمیه گفت: هدف جشنواره علامه حلی، شناسایی استعدادهای طلاب است تا از آنها حمایت شود.
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجتالاسلام والمسلمین فرهاد عباسی، معاون پژوهش حوزههای علمیه، امروز چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۴ در نشست خبری شانزدهمین جشنواره علامه حلی(ره) و سومین جشنواره پژوهشی اساتید که در محل خبرگزاری حوزه برگزار شد با اشاره به ویژگیهای جشنواره علامه حلی اظهار کرد: این جشنواره یک رویداد علمی ـ رقابتی بین طلاب حوزههای علمیه است که در سه سطح مدرسهای، استانی و ملی برگزار میشود و طلاب از هر سطح آموزشی در آن شرکت میکنند.
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره علامه حلی(ره) با بیان این که هدف جشنواره علامه حلی، شناسایی استعدادهای طلاب است تا از آنها حمایت شود، افزود: این جشنواره به دنبال ایجاد موج علمی در سطح حوزههای علمیه است و هر سال بر کمیت و کیفیت جشنواره، افزوده میشود.
وی ادامه داد: بخشی از فعالیتهای پژوهشی حوزههای علمیه مربوط به نهادسازی پژوهشی است، به عنوان مثال اکنون ۲۹۰ مجله علمی ـ پژوهشی در حوزههای علمیه و نهادهای حوزوی وجود دارد که ۱۰۰ مجله دارای رتبه برتر علمی است. کمتر از ۲۰۰ مجله تخصصی هم در حوزه وجود دارد که این مجلات تخصصی گامبهگام وارد مرحله کسب رتبه برتر علمی میشوند. برخی از مجلات علمی حوزه تا ۱۴ شماره در سال انتشار مییابد.
عضویت ۴ هزار حوزوی در انجمنهای علمی حوزه
معاون پژوهش حوزههای علمیه افزود: حوزه علمیه ۵۰ مرکز پژوهشی خود را تأیید کرده، ۲۵ مرکز حوزوی هم از وزارت علوم و نهادهای دیگر مجوز پژوهشی گرفته است. چهار هزار نفر از سرآمدان حوزوی هم در ۲۶ انجمن علمی حوزه حضور دارند.
فعالیت ۵۰۰ کتابخانه در حوزههای علمیه
به گفته حجتالاسلام والمسلمین عباسی ۵۰۰ کتابخانه در حوزههای علمیه وجود دارد که ۱۱۰ کتابخانه جزو کتابخانههای تراز میباشند. کتابخانه آیتالله بروجردی(ره) و کتابخانه آیتالله حائری یزدی(ره) با تنوع خدمات و گستره کتابها در شاخهها و رشتههای مختلف از بزرگترین کتابخانهها در کشور به شمار میروند.
در ادامه با اشاره به تربیت نیروی انسانی پژوهشگر در حوزههای علمیه، اظهار کرد: برای تربیت نیروی انسانی پژوهشگر در حوزه گامهای خوبی برداشتهایم و اقدام به تربیت اساتید توانمند در عرصه تدریس پژوهش و تدریس پژوهشمحور دروس و اولویتبندی مسائل پژوهشی در حوزههای علمیه کردهایم.
تعیین اولویتهای پژوهشی
معاون پژوهش حوزههای علمیه خاطرنشان کرد: در ۱۵ عرصه ملی، اولویتهای پژوهش را مشخص نمودیم و اکنون استان به استان در حال شناسایی مسائل اولویتدار استانها برای پرداختن به این مسائل توسط حوزویان پژوهشگر هستیم.






