معاون پژوهش حوزههای علمیه از آموزش تخصصی ۴ هزار طلبه در سراسر کشور در کارگاههای تخصصی فن پژوهش در تابستان سال جاری خبر داد.
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجتالاسلام والمسلمین مقیمی حاجی امروز در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره علامه حلی در مدرسه علمیه معصومیه گفت: در فرایند و روند کلی، خوشبختانه روند پژوهش در حوزههای علمیه، کاملا رو به رشد است.
وی افزود: با نگاه کمی به راحتی میتوان این رشد ادعایی را به وضوح مشاهده کرد. امروزه حدود ۱۳۰ نشریه علمی پژوهشی و علمی ترویجی و ۸۲ نشریه تخصصی در بدنه حوزه تولید میشود. سال گذشته ۱۷۸ نشریه در واحدهای آموزشی منتشر شده است که امسال نیز جشنواره ویژه نشریات برگزار میشود.
حجتالاسلام والمسلمین مقیمی حاجی بیان کرد: امروزه در بخش بانوان نیز شاهد حضور گسترده و موفقیتآمیز پژوهشگران خواهر در حوزه پژوهشی هستیم.
وی گفت: تحقیقات را مکمل آموزش میدانیم. اگر طلاب با ابزار نوین پژوهش آشنا شوند و پختگی قلم بیابند، زمانی که در سطح سه و چهار وارد دانشهای تخصصی میشوند میتوانند از مهارت قلم استفاده کرده و در عرصههای تخصصی آثار خود را نگارش کنند. به همین دلیل در سه سال اخیر کارگاههای مهارت طلاب را توسعه دادیم.
معاون پژوهش حوزههای علمیه تصریح کرد: کارگاههای آموزش فن پژوهش به طلاب در سه سال پیش، زیر هزار نفر بود و در تابستان سال گذشته نزدیک به ۴ هزار نفر در کارگاه عملی شرکت کردند. هر طلبه در این کارگاه در حدود ۱۳ تا ۲۰ ساعت آموزش علمی را طی کرده است.
وی افزود: در تابستان سال جاری نیز همین میزان طلبه در کارگاههای تخصصی آموزش دیدند. تاکنون ۱۶ دوره تربیت مدرسین کتابهای تخصصی پژوهش برگزار شده است. در همه استانها اساتید باید دارای حکم مهارتهای پژوهشی باشند. بیش از دویست استاد تا کنون در این کارگاه تخصصی ۱۱۰ ساعته حضور یافته و موفق به دریافت مجوز تدریس شدهاند. در این دوره در کنار اساتید منطق و فقه و اخلاق و… کد مهارت پژوهشی ویژه اساتید فعال شده است.
حجتالاسلام والمسلمین مقیمی حاجی بیان کرد: باید تلاش کنیم که جشنواره علامه حلی(ره) را در انتهای سال تحصیلی برگزار کنیم. در حال حاضر مرحله مدرسهای جشنواره شانزدهم در حال برگزاری است. مدیران استانی باید مرحله مدرسهای را تا دو هفته آینده برگزار کنند و آثار را به دبیرخانه استانی ارسال کنند تا پس از برگزاری مرحله استانی بتوانیم این آثار را زودتر از گذشته در بخش کشوری جشنواره ارزیابی کنیم.